Skip to main content

08 October 2019

Uppdatering angående förlängda svars- och väntetider inom patologi och radiologi i Stockholm

Unilabs kunder i Stockholm har under en tid haft kraftigt förlängda svars- och väntetider inom patologi och radiologi. Vi tar situationen på stort allvar, har en nära dialog med Region Stockholm och arbetar hårt för att komma till rätta med kapacitetsproblemen.

Patologi

De förlängda svarstiderna för prover inom patologi beror på kapacitetsbrist i förhållande till de stora volymer av prover som har inkommit sedan april. För att komma till rätta med kapacitetsproblemen och återgå till ordinarie svarstider vidtog Unilabs tidigt ett antal åtgärder. Sedan juni i år har vi kraftigt ökat antalet anställda patologer och under augusti och september har vi stärkt upp med medarbetare från Unilabs verksamheter i andra delar av Europa. Akuta prover hanteras och prioriteras enligt våra ordinarie rutiner för att inte påverkas av de förlängda svarstiderna.

Åtgärderna har gett oss en bättre anpassad kapacitet och vi arbetar hårt för att komma ikapp med de väntande provsvaren.

Antalet väntande prover minskar successivt och vi förväntar oss att vara tillbaka på ordinarie svarstider den närmsta månaden. Vår nya kapacitet beräknas då också vara anpassad till de nuvarande provvolymerna.

Radiologi

Inom radiologi beror de förlängda väntetiderna för undersökningar på försenade öppningar av ett antal röntgenlaboratorier. Region Stockholm förväntas öppna fem ytterligare röntgenenheter före årsskiftet. När dessa är öppnade väntas väntetiden inom radiologi normaliseras.

Om ni har frågor, hör av er till:

Kundtjänst Radiologi

0771-40 77 20
kundtjanst.radiologi@unilabs.com

Kundtjänst Laboratoriemedicin

0771-40 77 40

kundtjanst.lab@unilabs.com

Presskontakt

Marie-Louise Howett

Tel: +46 73 231 0259

marie-louise.howett@unilabs.com>

VÄLKOMMEN TILL unilabs hemsida

GÅ vidare till huvudhemsidan

ELLER VÄLJ ETT LAND I LISTAN NEDAN