Frågor & Svar | Unilabs Skip to main content

Frågor & Svar

LABORATORIEMEDICIN / PATOLOGI

Unilabs har flera primärvårdslaboratorier och till oss är du välkommen för provtagning utan att boka tid. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna inom laboratoriemedicin. Hittar du inte svar på din fråga, använd dig gärna av vår chat.

Jag har fått en remiss för provtagning, behöver jag boka tid?

Vi har drop-in på våra enheter. Här hittar du våra öppettider.

Jag skulle vilja komma till er för provtagning

För att komma till oss för provtagning behöver du ha en remiss ifrån en vårdgivare. Vi har drop-in på våra enheter. Här hittar du våra öppettider.

Jag skulle vilja ta ett covid-19-prov

Om du är sjuk och behöver provta dig, följ de instruktioner som finns på 1177. Om du ska ut att resa och behöver ett intyg så finns det flera olika vårdgivare där man kan köpa provtagning inklusive ett intyg.

Jag saknar mitt provsvar

Om du vill veta om dina laboratorieprover är klara eller om du vill ha svar på dina lämnade prov ska du vända dig direkt till remitterande vårdgivare.

Jag har bytt vårdgivare och skulle vilja att de får ta del av mina provsvar från den tidigare vårdgivaren

Om du vill att svar på dina lämnade laboratorieprover ska skickas till en annan vårdgivare, behöver du ge din nya vårdgivare fullmakt att begära att kopior av provsvaren överföras till den nya vårdgivaren.

Jag har synpunkter/klagomål på er verksamhet

När du har synpunkter eller klagomål på vår service eller vårt bemötande kan du framföra dem på Blankett för synpunkter och klagomål.

Du kan också lämna dina synpunkter eller klagomål direkt till vår personal, kontakta vår kundtjänst eller skriva ett brev. Skicka inte känsliga uppgifter så som personnummer, detaljerade uppgifter om din hälsa etc. med e-post till oss. Vi besvarar dina synpunkter eller klagomål muntligt eller skriftligt. Hur omfattande svaret är beror på ärendets art.

Min läkare har sagt att jag ska vara fastande inför provtagning. Vad gäller?

Provet tas företrädesvis på morgonen efter fasta i minst tio timmar; t.ex. från 22.00 till 08.00 (andra föreskrifter kan finnas för t ex belastningar). Det är tillåtet att dricka ett glas vatten.

Jag vill bli blodgivare, hur gör jag?

Du kan anmäla dig som blodgivare om du är frisk, är mellan 18 och 60 år och väger mer än 50 kg. Läs mer om blodgivning på geblod.nu.

Här finns mer information om hur det är att vara blodgivare hos Unilabs. Mer information om att vara blodgivare hos oss på Unilabs.

 

MAMMOGRAFI

Alla kvinnor i Sverige i åldern 40-74 år kallas regelbundet till mammografi. Det är en hälsoundersökning/röntgenundersökning av brösten, även kallad screening. Mammografi är en viktig undersökning då det är möjligt att hitta förändringar i brösten i ett tidigt skede. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna inom mammografi. Hittar du inte svar på din fråga, använd dig gärna av vår chat.

Jag har känt en knuta i bröstet och vill boka en tid. Hur gör jag?

Om du känner en knuta eller upptäcker andra förändringar i bröstet, ska du alltid kontakta sjukvården, vanligtvis din vårdcentral, för ställningstagande till om remiss för mammografiundersökning ska skrivas.

När är det dags för mig att gå på min mammografihälsokontroll?

Intervallet ligger mellan 18–24 månader. Kontakta kundtjänst för att höra när just du ska bli kallad.

Hur får jag min mammografikallelse?

Via brev eller via Kivra. I vissa fall kallas du även via telefon.

Hur får jag mina mammografisvar?

Om du har kommit på remiss så skickas svaret till din remitterande läkare när svaret är klart. Har du varit på en hälsokontroll skickas svaret till dig antingen via post eller via Kivra när röntgenbilderna har granskats.

Jag har bröstimplantat. Kan jag ändå utföra en mammografi?

Ja, bröstimplantat utgör inget hinder för en mammografiundersökning, men det ska ha gått minst 6 månader sedan operationen.

Jag är gravid/ammar. Kan jag ändå utföra en mammografi?

Ja, det går bra att göra sin mammografi under graviditeten. Efter förlossningen rekommenderar vi att man väntar med undersökningen i 6 månader. Om du ammar, försök att amma precis innan din undersökning.

Varför har jag blivit återkallad efter min mammografihälsokontroll?

De bilder som togs vid din hälsoundersökning för mammografi var inte tillräckliga för säker bedömning och vi behöver därför göra en kompletterande undersökning.

Hur kan jag ta del av mina bilder?

Dina bilder går att beställa om du fyller i detta dokument.

Your photos can be ordered by filling in this document.

Jag har fått en tid utanför ordinarie öppettider, vad gäller?

Vi öppnar ibland upp extra på kvällar och helger. Tiden du fått i kallelsen gäller.

Kan ni hjälpa mig att boka sjukresa?

Hör av dig till den läkaren som har skrivit remissen för mammografi så hjälper de er med att boka en sjukresa. På hälsokontrollerna så gäller inte sjukresa.

Hur hittar jag till er?

Du hittar våra adresser under länken: Här finns vi

Hur går min undersökning till?

Information hur undersökningen går till hittar du på vår sida om mammografi

Hur ombokar jag min tid?

Beroende på var du är bokad och vilken typ av undersökning det gäller så kan du omboka tiden via telefon, www.1177.se eller Min Sida. Se även kontakta oss.

 

RADIOLOGI/ RÖNTGEN

Unilabs radiologiavdelningar arbetar med allt från konventionell röntgen till datortomografi, ultraljud, magnetresonanstomografi (MR), bentäthetsmätning och mammografi. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna inom röntgen. Hittar du inte svar på din fråga, använd dig gärna av vår chat.

Hur får jag min kallelse?

Via brev, SMS eller via Kivra. I vissa fall kallas du även via telefon.

Jag har fått en tid utanför ordinarie öppettider, vad gäller?

Tiden du fått på kallelsen gäller, tiderna på hemsidan gäller endast drop-in.

Hur ombokar jag min tid?

Du kan omboka din tid under Min Sida.

Hur hittar jag till er?

Du hittar våra adresser under länken: Här finns vi

Hur lång väntetid är det på drop-in?

Väntetiden varierar alltid beroende på patientinflödet för stunden.

Hur går min undersökning till?
Hur får jag mina svar?

Svaret skickas till din remitterande doktor när svaret är klart. Om du önskar att svaret på din röntgenundersökning ska skickas till en annan vårdgivare behöver du ge din nya vårdgivare en fullmakt.

Hur får jag mina bilder?

Du får tillgång till dina bilder på Min Sida. Bilder går även att beställa om du fyller i Begäran om journalkopia av röntgenutlåtande och/eller bilder och mailar detta till kundtjänst: kundtjanst.radiologi@unilabs.com eller skickar beställningen per post till adress: Kundtjänst Radiologi, Anderstorpsvägen 12, 171 54 Solna.

Kan ni hjälpa mig boka sjukresa?

Hör av dig till din doktor som har skrivit remissen till röntgen så hjälper de er med att boka en sjukresa.

Kan någon annan än min doktor få tillgång till mitt svar?

Om du som patient godkänner det så går det bra.

VÄLKOMMEN TILL unilabs hemsida

GÅ vidare till huvudhemsidan

ELLER VÄLJ ETT LAND I LISTAN NEDAN